نشستن در مقابل مانیتور یا تلویزیون بعلاوه ی مصرف اسنک های ناسالم خطری برای اختلالات متابولیکی در نوجوانان

25 مارس 2019 - نوجوانانی که ساعت ها به تماشای تلویزیون، یا استفاده از کامپیوتر یا بازی های ویدئویی می پردازند و همزمان میان وعده ها یا اسنکهای ناسالم مصرف می کنند، در معرض خطر بیشتری برای گروهی از عوامل خطر بیماری های قلبی و دیابت قرار می گیرند.

نتایج این تحقیق در روز دوشنبه 25 مارس در کنگره ی سالانه ی جامعه ی غدد درون ریز(ENDO 2019)در نیواورلئان ارائه شد.

این مطالعه نشان داد که این نوجوانان در معرض خطر ابتلا به سندرم متابولیک هستند - مجموعه ای از عوامل خطر شامل افزایش فشار خون، قند خون بالا، چربی بیش از حد در اطراف کمر و میزان کلسترول و یا تری گلیسرید غیر طبیعی - که خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت را افزایش می دهد. سندرم متابولیک حدود 25 درصد از جمعیت بالغ و حدود 5.4 درصد از کودکان و نوجوانان را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار داده است.

محقق ارشد این پژوهش پرفسورBeatriz Schaan، از دانشگاه دولتی ریو گراند دو سول دربرزیل گفت: پیغام این مطالعه، محدود کردن زمان screen time است که بسیار مهم می باشد و چنانچه این کار ممکن نیست، اجتناب از استفاده از میان وعده های ناسالم است تا به کاهش خطر ابتلای شما به سندرم متابولیک کمک کند.

این تحقیق بخشی از تحقیق در مورد عوامل خطر بیماریهای قلبی و عروقی در نوجوانان (ERICA) است، که یک بررسی جامع و ملی در سراسر کشور برزیل بر روی نوجوانان است. در این مطالعه اطلاعات مربوط به 33،900 نوجوان 12 تا 17 ساله بررسی شد. محققان اندازه ی دور کمر و فشار خون نوجوانان را اندازه گیری کردند و نمونه های خونی آنها را برای اندازه گیری قند خون، کلسترول HDL و تری گلیسیرید جمع آوری نمودند. تقریبا 60 درصد از نوجوانان دختر بودند و متوسط سن ​​آنها 14.6 سال بود. نیمی از نوجوانان از نظر جسمی فعال بودند؛ 85 درصد از آنها گفتند که معمولا در هنگام تماشای تلویزیون اسنک می خورند، در حالی که 64 درصد معمولا در هنگام استفاده از کامپیوتر یا بازی های ویدئویی اسنک می خوردند.

محققان دریافتند که 2.5 درصد از نوجوانان مبتلا به سندرم متابولیک هستند. احتمال ابتلا به سندروم متابولیک برای نوجوانانی که 6 ساعت یا بیشتر در طول روز در مقابل صفحه ی نمایش(تلویزیون، کامپیوتر یا گوشی های هوشمند) بودند، در مقایسه با افرادی که مدت زمان کمتری را در مقابل صفحه نمایش صرف می کردند 71 درصد بیشتر بود. با این حال، خطر شدید ابتلا به سندرم متابولیک، تنها برای کسانی که معمولا در زمان قرار گرفتن در مقابل صفحه نمایشگر یا تلویزیون، اسنک مصرف می کردند، گزارش شد.

بین زمان نشستن در مقابل صفحه ی تلویزیون یا نمایشگرهای دیگر و سندرم متابولیک در میان نوجوانانی که هیچ اسنکی در این زمان مصرف نمی کردند، هیچ ارتباطی مشاهده نشد. خطر ابتلا به سندرم متابولیک در میان نوجوانانی که معمولا در مقابل تلویزیون یا کامپیوتر بنا بر عادت اسنک می خوردند، با افزایش مدت زمانی که نوجوانان در مقابل صفحه نمایش بودند، افزایش می یافت.

پرفسور Schaanگفت: ما و به ویژه جوانان در محیطی زندگی می کنیم که با صفحات نمایشگر احاطه شده است، گاهی اوقات امکان حذف یا کاهش زمان قرار گرفتن در مقابل صفحه نمایشگر وجود ندارد. در این موارد، اجتناب از مصرف میان وعده  ها ممکن است راهی عملی برای کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک باشد. علاوه بر کاهش زمان قرار گرفتن در مقابل صفحه نمایش، باید مداخلاتی جهت کاهش مصرف اسنک ها در مقابل صفحه نمایش در میان جوانان مورد ارزیابی قرار گیرد.

منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2019/03/190325080404.htm